تحقیق در مورد ویژگیهای شخصیت خلاق 18 ص
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 18 صفحه
قسمتی از متن .doc :
مقدمه
گاه دیده میشود که دانش آموزی از عهده انجام کاری برمیآید اما آن کار را به دفعات لازم انجام نمیدهد. مثلا سلام کردن را یاد گرفته است اما به ندرت به افراد بزرگتر از خود سلام میکند یا میتواند تکالیفش را انجام دهد اما در این کار سستی نشان میدهد. در این گونه موارد با استفاده از روشهای افزایش رفتار میتوان رفتار دلخواه را در او افزایش داد.
روش تقویت مثبت برای افزایش رفتارهای مطلوب
روش تقویت مثبت تقریبا همان روش متداول پاداش است که همه معلمان با آن آشنا هستند و غالبا آن را مورد استفاده قرار میدهند. با این حال بین پاداش و تقویت مثبت اندک تفاوتی وجود دارد که روان شناسان را بر آن داشته است تا به جای پاداش از اصطلاح دقیقتر تقویت مثبت استفاده کنند. در پاداش دادن افراد هدف ما بطور عمده قدردانی و سپاسگذاری از اعمال گذشته آنهاست و گرچه پاداش یک رفتار معمولا به تکرار آن میانجامد هدف ما از پاداش دادن رفتار ضرورتا تکرار آن رفتار در آینده نیست.
اما در تقویت مثبت هدف الزاما تکرار رفتار است یعنی اگر پس از تقویت یک رفتار احتمال وقوع آن رفتار در شرایط همسان آتی افزایش نیابد گفته میشود که تقویت صورت نگرفته است. تقویت مثبت بهترین و موثرترین روش افزایش رفتار است . فرایندی که در آن ارائه تقویت کننده مثبت بعد از رفتار منجر به نیرومند شدن آن رفتار میشود. وقتی معلم تصمیم میگیرد هر وقت دانش آموزان موقع ورود به کلاس به او سلام کنند با لبخند زدن به هنگام جواب دادن به سلام آنها رفتار سلام کردن آنها را تقویت کند در واقع از تقویت مثبت استفاده میکند.
اصول تقویت مثبت
اصل اول
از تقویت کننده مناسب استفاده کنید. تقویت کنندههای مختلف بر افراد مختلف تاثیرات متفاوتی دارند. همچنین تاثیر یک تقویت کننده واحد بر یک فرد معین در شرایط مختلف متفاوت است. بنابراین لازم است در استفاده از تقویت کنندهها در شرایط گوناگون و با افراد مختلف این نکته به خوبی مورد توجه قرار گیرد.
اصل دوم
فوریت تقویت یک عامل مهم است. تقویت فوری اثر بخشی بیشتری از تقویت همراه با تاخیر دارد و گاه تقویتی که با تاخیر انجام شده هیچ فایدهای ندارد. معلم باید بلافاصله پس از انجام رفتار مطلب از سوی دانش آموزان آن رفتار را تقویت کند و فاصله بین تقویت و رفتار را به حداقل برساند.
اصل سوم
مقدار تقویت را توصیه میکند. دانش آموزان اگر ببینند معلمی همیشه و در هر مورد با دلیل و بیدلیل همه را مورد تشویق و تمجید قرار میدهد رفتار تقویت کننده او نسبت به دانش آموزان اثر تقویتیاش را از دست میدهد بنابراین لازم است مقدار و میزان مناسب تقویت رعایت گردد.
اصل چهارم
توصیه میکند که از موقعیتها و تقویت کنندههای تازهتر استفاده شود. افراد موقعیتهای جدید یادگیری و انجام فعالیتهای تازه را به موقعیتها و فعالیتهای تکراری ترجیح میدهند. بنابراین معلمان باید بکوشند تا در آموزش و افزایش رفتارهای مطلوب روشها و فنون گوناگون را بکار برند تا دانش آموزان مرتبا خود را در شرایط تقویتی حس کنند. همچنین بهتر است معلمان سعی کنند تا از روشهای تقویتی متنوع استفاده کنند و برای مدتی طولانی از یک تقویت کننده بطور تکراری استفاده نمایند.
روش تقویت منفی برای افزایش رفتارهای مطلوب
تقویت منفی نیز سبب افزایش رفتار میشود. تفاوت این روش با تقویت مثبت در آن است که در تقویت مثبت ارائه یک تقویت کننده مثبت مثل یک جایزه ، یک آفرین و ... رفتار مطلوب را نیرومند میسازد. در حالی که در تقویت منفی حذف یک عامل منفی یا فرار از آن منجر به نیرومندی رفتار میشود. نام دیگر تقویت کننده منفی محرک آزارنده است زیرا حضور آن در موقعیت موجب آزار فرد میشود و لذا حذف آن از موقعیت یا به تعویق افتادن آن سبب تقویت رفتاری از فرد میشود که به حذف یا به تعویق افتادن آن منجر شده است.
تقویت منفی مانند تقویت مثبت از پدیدههای معمولی زندگی روزانه است. کودکی که تازه راه رفتن را آموخته است اگر هنگام راه رفتن قدم اشتباهی بردارد زمین خواهد خورد و بخصوص از بدنش درد خواهد گرفت و بعد برای احتراز از زمین خوردن خواهد کوشید تا از انجام حرکت غلط جلوگیری به عمل آورد. در کلاس درس معلم ممکن است با تهدید کردن دانش آموز به گرفتن نمره کم و مردود شدن در امتحان آنها را به درس خواندن وا دارد و رفتار درس خواندن را در آنها تقویت کند.
چگونه دانش آموزان خلاق تربیت کنیم،روش های پرورش خلاقیت دانش آموزان در کلاس درس و مدرسه
خلاقیت زیباترین و شگفت انگیزترین خصیصه ی انسان است. غنا، پویایی و بقای هر فرهنگ و تمدنی به خلاقیت مردمان آن بستگی دارد و این واقعیت را تاریخ بارها به اثبات رسانده است.
اکنون در آغاز هزاره ی سوم به جرأت می توان گفت خلاقیت همان چیزی است که زندگی مدرن بشر متمدن را از زندگی ابتدایی انسان نخستین جدا می کند. اگر اکنون در شروع قرن بیست ویکم مشاهده می کنیم که در قسمتی از دنیا انسان هایی رؤیایی دست یابی به کرات دور دست و سکونت در فضا را به واقعیتی عینی بدل کرده اند ، برای لحظه ای بیندیشیم که در همین لحظه در گوشه های دیگری از دنیا ، انسان های دیگری نیز زندگی می کنند که شیوه ی زیستن آنها همانند بشر هزاران سال پیش است ، به راز خلاقیت ، این موهبت منحصر به فرد انسان ، پی خواهیم برد.
فصل اول
ü ویژگیهای شخصیت خلاق
ü دانش آموز خلاق را بشناسید
ویژگیهای شخصیت خلاق
هر چند خلاقیت یک توانایی همگانی است و همه ی انسان ها کمابیش از آن برخوردارند، اما افراد ی که خلاقیت بالایی دارند و به عنوان افرادی خلاق شناخته می شوند، دارای خصوصیات شخصیتی و رفتاری ویژه ای هستند که به وسیله ی این خصوصیات می توان آن ها را از سایر افرادی که از خلاقیت کم تری برخوردار هستند ، تشخیص داد. فایده ی اصلی آشنایی با ویژگی های افراد خلاق این است که می توانیداز آن ها به عنوان الگوهای رفتاری برای ایجاد و پرورش رفتارهای خلاقانه در کودکان استفاده کنید . در این قسمت با مهمترین و بارزترین این ویزگی ها آشنا می شوید:
_ استقلال_ ریسک پذیری_ کنجکاوی_ علاقه به کارهای پیچیده_ تحمل ابهام
_ انعطاف پذیری_ شوخ طبعی_ اعتمادبه نفس بالا_ ابتکار_ پشتکار_ تخیل قوی
_ حساسیت وتوجه_ زیبایی دوستی_ تردید
دانش آموزخلاق رابشناسید
هرچندبسیاری ازویژگیهای کلی افرادخلاق که درقسمت قبل معرفی گردیدکمابیش شامل دانش آموزان خلاق نیزمیگردد،اماازآنجاکه تاکیداصلی این کتاب ،پرورش خلاقیت دانش آموزان خلاق که معمولا درمحیط مدرسه وکلاس درس مشاهده میشود،دربخشی مجزابرشمرده شود.درهمین موردسه دلیل دیگر نیزوجودداردکه این ضرورت راتاکیدکند:
1: محیط مدرسه وکلاس به خودی خودرفتارهای ویژه ای رادردانش آموزان خلاق ایجادمیکندکه ممکن است دانش آموزان هارا درمحیط منزل یامحیط های دیگرنمایان سازدویابه گونه ای متفاوت نشان دهد.
2: بسیاری ازرفتارهای دانش آموزان خلاق،خاص محیط تحصیلی آن هاست وازلحاظ نوع وشدت با خصوصیات سایرافرادخلاق متفاوت است
3: آشنایی باخصوصیات بارزدانش آموزان خلاق به معلم امکان میدهدتاآن هارابهتربشناسدوبه برنامه ریزی درجهت تقویت،پرورش،تغییرواصلاح مواردلازم بپردازد.
به طورکلی دانش آموزخلاق غالبا ازطریق خصوصیات ورفتارهای زیرقابل شناسایی است:
1: ایده ها ونظرات خودرابدون ترس در کلاس مطرح می کند.
2: معمولا برای مسائل راه حل ها و پاسخ هایی متفاوت از سایر دانش آموزان ارائه می کند.
3: به فعالیت های هنری علاقه زیادی داردودراین زمینه دارای تجربه ومهارت است.
4: غالباً ایده ها و راه حل های بیش تری نسبت به سایر هم کلاسی های خود پیش نهاد
می کند.
5 : معمولاً قادر است با طنز پردازی ها و شوخی های جالب دیگران را بخنداند.
6: تمایل زیادی به تغییر نظرات معلم و یا مطالب کتاب دارد.
7: در کلاس اغلب سوالاتی غیر عادی و گاه عجیب و غریب می پرسد.
8: علاقه ی زیادی به نقاشی و ترسیم افکار و ایده های خود دارد.
9: انتقادگر است و هر نظر یا عقیده ای را به راحتی نمی پذیرد .
10:گاهی به خاطر بیان نظرات و ایده های عجیب و غریبش در نظر دانش آموزان دیگر
فردی غیر عادی جلوه می کند.
11: از قوه ی تخیل خوبی برخوردار است.
12: معمولاً در کلاس با آب و تاب صحبت می کند و سعی می کند ایده هایش را با جزئیات کامل شرح دهد.
13: داری ابتکار است و غالباً ایده ها و پاسخ های منحصر به فرد ارائه می کند.
14: حساس ، باریک بین و نکته سنج است .
15: بسیار فعال است و غالباً در آن واحد چند طرح و ایده در زمینه های مختلف را در سر می پروراند.
16: به تجربه و آزمایش علاقه ی فراوانی دارد.
17: در نفوذ و تأثیر گذاری بر دوستان خود از توانایی زیادی برخوردار است.
18: آمادگی طرد شدن و عدم تأیید از طریق دیگران را داراست.
19: به مطالعه ی موضوعات متنوع و گوناگون علاقه مند است و زمان قابل توجهی را به این امر اختصاص می دهد.
20: از اطلاعات عمومی زیادی برخوردار است و سعی می کند که از آن ها استفاده ی عملی و کاربردی کند.
دانش آموز خلاق:قبل از این که گردو را بشکنم به این فکر افتادم که شایدبتوانم با نیمه ی پوست آن د وتا لاک پشت درست کنم
فصل دوم
ü موانع خلاقیت
ü موانع خلاقیت در محیط مدرسه
ü موانع خلاقیت در محیط خانواده
موانع خلاقیت در محیط مدرسه
1. تأکید زیاد بر نمره ی دانش آموز به عنوان ملاک خوب بودن
2. روش های تدریس سنتی و مبتنی بر معلم محوری
3. عدم شناخت معلم نسبت به خلاقیت
4. فقدان حداقل امکانات لازم برای انجام فعالیت های خلاق دانش آموزان
5. اهداف و محتوای کتاب های درسی
6. عدم توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان
7. عدم پذیرش ایده های جدید
8. ارایه ی تکالیف درسی زیاد به دانش آموزان .
9. استهزا و تمسخر به خاطر ایده یا نظر اشتباه
دانش آموز خلاق :به خانم معلم گفتم که نقاشی خواب دیشب خودم راکشیده ام. اما او هم مثل بقیه ی بچه ها مرا مسخره کرد ؛ من هم
آن را پاره کردم و به جای آن یک خانه و یک درخت کشیدم
موانع خلاقیت در محیط خانواده
1. تأکید بیش از حد والدین بر هوش و حافظه ی کودک
2. ایجاد رقابت میان کودکان
3. تأکید افراطی بر جنسیت کودک
4. قرار دادن قوانین خشک و دست وپاگیر
سایر محصولات :
تحقیق در مورد ویژگیهای شخصیت خلاق 18 ص
تحقیق در مورد ویژگیهای شخصیت خلاق...
تحقیق درباره بسیج مستضعفان 18 صتحقیق درباره بسیج مستضعفان 18 ص...
تحقیق در مورد ویژگیهای دوره نوجوانی 10 صتحقیق در مورد...
تحقیق در مورد ویژگیهاى کلى انقلاب اسلامى در مقایسه با انقلابهاى روسیه و فرانسه 17 صتحقیق در مورد ویژگیهاى...
تحقیق درباره بروشور در مورد شعبان 3 صتحقیق درباره بروشور...
پاورپوینت درباره مبارزه باحشرات وجوندگانپاورپوینت درباره مبارزه باحشرات...
تحقیق در مورد ویژگی های عاطفی دوران بلوغتحقیق در مورد ویژگی...
تحقیق در مورد ویروستحقیق در مورد...
تحقیق درباره بررسی دین زردشت 14 صتحقیق درباره بررسی دین زردشت...
پاورپوینت درباره کنترلهای کیفی فاضلاب توسط بهداشت محیطپاورپوینت درباره کنترلهای کیفی فاضلاب توسط بهداشت...
پاورپوینت درباره لکه قهوه ای یونجهپاورپوینت درباره لکه قهوه ای...
تحقیق در مورد ویروس و برنامه های مخربتحقیق در مورد ویروس...
تحقیق درباره ایمان و عقل 13 صتحقیق درباره ایمان و عقل...
تحقیق در مورد وقتی مفاصل خشک می شوندتحقیق در مورد وقتی مفاصل خشک می...
پاورپوینت درباره ماشین آتوودپاورپوینت درباره ماشین آتوود...
تحقیق درباره ایثار 28 صتحقیق درباره ایثار 28 ص...
تحقیق در مورد وضع مطلوب و موجود تربیت دینی و اخلاقی، بررسی پژوهشهای آماری نقصانهای تربیت دینی و اخلاقی در آموزش و پرورشتحقیق در مورد وضع مطلوب و...
تحقیق در مورد وصیت نامه شهید چمران 31 خرداد 87تحقیق در مورد وصیت...
پاورپوینت درباره لارو مهاجر احشایی و التهاب داخل چشم نماتودیپاورپوینت درباره لارو مهاجر احشایی...
تحقیق درباره ایمان و تقوا 29 صتحقیق درباره ایمان و تقوا 29...
پاورپوینت درباره کنترلهای کیفی فاضلابپاورپوینت درباره کنترلهای کیفی فاضلاب...
پاورپوینت درباره کلیله و دمنه 1پاورپوینت درباره کلیله و دمنه 1...
تحقیق در مورد وسواس فکری 20 صتحقیق در مورد وسواس فکری 20...
تحقیق درباره اهداف حکومت اسلامى 15 صتحقیق درباره اهداف حکومت اسلامى 15 ص...
پاورپوینت فن آوری هشتم درس 8 معماری و سازه ماکت سازی 24 اسلاید و قابل یرایش بسیار جالب و اموزندهپاورپوینت فن آوری...
تحقیق در مورد ورزش گلفتحقیق در مورد ورزش گلف...
پاورپوینت درباره کلینیک ترک سیگار و توصیه های رفتاری ترکپاورپوینت درباره کلینیک ترک سیگار...
کتاب حل المسائل الاستیسیته مارتین سادکتاب حل المسائل الاستیسیته...
تحقیق درباره انگیزه های خداشناسی 114 صتحقیق درباره انگیزه های خداشناسی...
پاورپوینت درباره کنترل بیولوژیکی بیماریهای گیاهان زراعیپاورپوینت درباره کنترل بیولوژیکی...
پاورپوینت درباره کامپیوترهای مولکولی دی ان ایپاورپوینت درباره کامپیوترهای مولکولی...
تحقیق در مورد ورزش و روانشناختیتحقیق در مورد ورزش و...
تحقیق درباره انسان و سرنوشت 34 صتحقیق درباره انسان و سرنوشت...
تحقیق در مورد ورزش برای زندگیتحقیق در مورد ورزش برای زندگی...
پاورپوینت درباره کلن کردن ژنپاورپوینت درباره کلن کردن...
تحقیق درباره انسان و روح 25 صتحقیق درباره انسان و روح 25 ص...
پاورپوینت درباره کاهوپاورپوینت درباره کاهو...
پاورپوینت درباره کاربردهای روان شناسی در ورزشپاورپوینت درباره کاربردهای روان...
تحقیق در مورد ورزش بانوانتحقیق در مورد ورزش...
تحقیق درباره امام مهدی 23 صتحقیق درباره امام...
تحقیق در مورد ورزش ایروبیک 14 صتحقیق در مورد ورزش ایروبیک...
پاورپوینت درباره کاربرد اصلی انرژی معادله مومنتوم در جریان کانال بازپاورپوینت درباره کاربرد اصلی انرژی...
تحقیق درباره الهیات فلسفی اسلامی 51 صتحقیق درباره الهیات فلسفی اسلامی 51...
پاورپوینت درباره کارآزمایی بالینیپاورپوینت درباره کارآزمایی...
پاورپوینت درباره کارآزمایی های بالینیپاورپوینت درباره کارآزمایی های بالینی...
پاورپوینت درباره کاربرد ردیفکارهاپاورپوینت درباره کاربرد ردیفکارها...
تحقیق در مورد ورزش از نقطه نظر به هنجار سازی 22 صتحقیق در مورد...
مقاله درمورد افزایش کارآئی برنامه های وب در ASP NET 2 0مقاله درمورد افزایش کارآئی برنامه های وب...
پاورپوینت درباره قراردادهای خدمات فناوری اطلاعاتپاورپوینت درباره قراردادهای...
تحقیق درباره اصحاب اخدود 17 صتحقیق درباره اصحاب اخدود...
کتاب جامع و کم نظیر آموزش زبان برنامه نویسی سی شارپ پروژه محورسورس کد حل جدول سیمپلکس (simplex) با زبان سی شارپ
تحقیق درباره ایمن سازی خانواده
بسته ویدیویی آموزش کامل ایمیل مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی
کتاب جامع و کم نظیر آموزش زبان برنامه نویسی سی شارپ پروژه محور
سورس کد حل جدول سیمپلکس (simplex) با زبان سی شارپ
دانلود 25 قطعه کد و سورس کد کاربردی با زبان سی شارپ
سوورس کد محاسبه و نمایش جدول ضرب در خروجی با زبان سی شارپ
سوروس کدحل دستگاه معادلات به روش fft و dfd به زبان سی شارپ
پاورپوینت ارزشمند درباره گزیده ای از کتاب فوق ستاره فروش اثری از برایان تریسی
سورس کد محاسبه ماکزیمم مینیمم و میانگین سه عدد با زبان سی شارپ
کتاب ارزشمند مدیریت زمان و موفقیت اثری از برایان تریسی
پروژه پیاده سازی سیستم آموزشگاه زبان با زبان دلفی به همراه سورس کدها
بسته ویدیویی آموزش کامل ایمیل مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی
پروژه سیستم حقوق دستمزد بیمارستان با نرم افزار اکسل
بسته ویدیویی آموزشی ایجاد و ساخت فروشگاه اینترنتی رایگان {مثل همین فروشگاه}
سورس کد محاسبه حقوق مالیات و بیمه کارمند با زبان سی شارپ
کتاب کاربردی شصت راز طلایی مدیریت زمان و اصول موفقیت
کتاب موفقیت از دیدگاه بزرگان و دانشمندان ارزشمند جهان
بسته ویدیویی آموزش تکنیکهای روانشناسی فروش در کسب و کارهای اینترنتی
تحقیق درباره بررسی و ارزیابی نانو لوله های کربنی و اثر میدانی نانو لوله ها
پروژه درس مهندسی نرم افزار سیستم مدیریت فروشگاه
طرح توجیهی بررسی احداث نیروگاه 1.2 مگاواتی فتوولتائیک در شهرستان ایرانشهر
تحقیق درباره ارزیابی و بررسی خود تنظیمی فردی در آموزش
پروژه کامل و جامع درباره ارزیابی پستهای توزیع برق
پاورپوینت در مورد تاثیر افزایش کربن دی اکسید بر روی کره زمین
سورس کد حل دستگاه معادلات به روش گوس جردن با زبان سی شارپ
دانلود کتاب کاربردی و کم یاب زبان تخصصی ICDL
تحقیق و پروژه جامع درباره مقایسه رضایت زنان شاغل و خانه دار جهت بهبود زندگی زناشویی
سورس کد محاسبه محیط و مساحت مستطیل با زبان سی شارپ
سورس کد حل انتگرال خطی تگ گانه با زبان سی شارپ
آموزش جامع زبان برنامه نویسی قدرتمند جاوا
سورس کد پیاده سازی بازی دوز به روش گرافیکی با زبان سی شارپ
سورس کد تعیین ریشه های معادله درجه دوم با زبان سی شارپ
تحقیق درباره جرایم علیه اموال و مالکیت
تحقیق در مورد اعجاز عددى و نظم ریاضی قرآن
پاورپوینت در مورد پژوهش , مشکلات کنونی پژوهش و پیامدهای آن
پاورپوینت در مورد تمرین نشانه ی آ اوّل و آ غیر اوّل (تحقیق دانش آموزی)
پاورپوینت در مورد بررسی بناهای پیش از اسلام
کلمات کلیدی :دانش آموزان خلاق پرورش خلاقی دانش دانش آموز خلاق خلاقی دانش آموزان برای افزایش رفارهای ویژگیهای شخصی خلاق افزایش رفار میzwnj مورد ویژگیهای شخصی دانش آموزان قوی مثب قوی کننده میzwnj شود آموزان خلاق رفار میzwnj دانش آموز میzwnj کند قوی منفی میzwnj آموزان خلاقی اسفاده انجام افزایش افراد کننده پاداش انسان
- ۹۶/۰۹/۰۶